Tovább a tesztmotorra.

Írta: TesztMotor.hu 2016-07-23 10:11:54

Egy olvasói levél ihletésére, íme néhány jó tanács a kezdőknek. Most a 2013-as cikk újrapublikálva.

Hirdetés
Egy olvasói levél ihletésére, íme néhány jó tanács a kezdőknek.

Egy olvasónk levele
Tisztelt szerkesztőség!

Két komoly kérdéssel fordulnék hozzátok. Először is elöljáróban néhány szó rólam: Zs.Zoltánnak hívnak, 22 éves vagyok és mióta az eszemet tudom megrögzött sportmotor rajongó vagyok. Terveim szerint jövő ősszel megszerezném hozzá a jogosítványt (tudom nem épp a legjobb időpont, de leghamarabb ekkor tehetem meg) egy ilyen csodagép mozgatásához. Eddig csak nagy ritkán ültem motoron, akkor is csak utasként.

Nagy gondban vagyok, hogy megválasszam a tökéletes motort számomra, ami nem túl erős, de mégsem unom meg hamar. A jelenlegi választásom egy Yamaha YZF-R6 2009-es kiadás lenne, de bízom benne, hogy év végén vagy jövő tavasszal már a 2010-es R6 is ABS-el szerelt lesz, mint a mostani új CBR-esek. Első kérdésem ehhez kapcsolódik, hogy jó választás lenne a fentebb említett motor egy kezdőnek? Egy ehhez kapcsolódó kiegészítő kérdés, hogy lehet-e egy R6-ossal túrázni? Nagyon kényelmetlen?

Remélhetőleg a fenti kérdéseimben tudtok segíteni, ami után már csak egy fontos kérdés van. Mi a tökéletes öltözék? Tudom, hogy ez elég tág témakört érintő kérdés, de sajnos semmi egyéb segítségem sincs a témában és nem szeretném, hogy egy üzletben "rám sózzanak" olyat, ami amúgy nem a legjobb választás lenne. Tehát kérem ajánljatok egy (ha tudnak többet is) teljes öltözetet (bukó,nyakvédő, kesztyű stb.) és néhány tanácsot, hogy mire figyeljek az egyes elemek megvásárlásánál?! Szeretném a maximum biztonságot választani, kérem vegyétek ezt figyelembe.

Előre is köszönöm a segítségeteket! :)

Üdvözlettel, Zs.Zoltán
Kedves Zoltán!


Sokan vannak ugyanilyen cipőben, mint Te. A kezdők számára nehéz kérdéseket feszegetsz, hogy milyen motor a megfelelő választás, hogyan lehet eljutni a biztonságos közlekedésig, hogy tanuljunk meg motorozni, mit vegyünk fel és egyáltalán. Én ugyanígy kezdtem, és sajnos senki motoros sem volt a környezetemben, aki fogta volna a kezem vagy éppen a fülemnél fogva húzott volna el valami hülyeségtől.

Ezért autodidakta módon jutottam el a válaszokig, de nem ez a jó út. Épp ezért nagyon örülök, hogy Te hozzánk fordultál, és erre bátorítanék mindenki mást is, akiben kérdőjelek bújkálnak. Írjátok meg, és vagy magán levélben, vagy közzé téve az oldalon válaszolni fogunk. A levélre reagálva most a tanulással, a biztonsággal és motorválasztással foglalkozom.

Ha valamit profin akarunk csinálni, nincs mese, azt előbb tanulni kell. Igen is szükség van az elméletre, és szükség van a fokozatos, egymásra épülő tanulásra, gyakorlásra. Remélem nem kell mondanom, hogy a motorosoknak alapkövetelmény kellene, hogy legyen ez a gondolat, hiszen komoly a tét. Hogy mi legyen az első lépés? Neem, nem a jogsi szerzés és még csak nem is a haver motorjával való gyakorlás valamelyik óriás áruház parkolójában. Az utóbbi olyan, mintha Fekete Pákó tanítana valakit magyarul, aki kitalálta, hogy magyar költő lesz. Az előbbi pedig csak arra jó, hogy kapsz a kezedbe egy papírt, hogy ültél már valaha motoron.


Sportmotor pályán az igazi. Persze én is járok vele utcán.

Én mindenkinek inkább azt ajánlom, hogy minden előtt végezzen el egy vezetéstechnikai oktatást, ahol tényleg megtanítják az embert az alapokra és nem a havertól vagy a tévéből kell ellesni, hogy is kellene kanyarodni, vagy éppen megállni. Nem, ez nem közhely, ez a kulcs ahhoz, hogy utána helyt tudj állni élesben is és egy alap, amire tudsz tovább építkezni. Viszonyításképp egy kurzus körül-belül egy év sűrű motorozással ér fel. Az egyik legjobb ilyen oktatás szerintem a Honda szárnyai alatt működő Safety-Hungary, akikkel idén nagyon szorosan együtt fogunk működni, és célul tűztük ki, hogy együtt, egymást erősítve, szigorúan a szó jó értelmében véve megpróbálunk "nevelni" titeket. Vezetőjét, Zolnai Zoltánt, fel is kértem, hogy reagáljon ő is pár sort a levélre, mint a kérdés abszolút szakértője.

A Safety-Hungaryből, Zolnai Zoltán válaszol

Amennyiben egy kezdő motoros többnyire közúton szeretné használni első gépét, nem árt, ha az első pár ezer kilométer nem a küzdelem és a félelem érzetével telik. Az első motort úgy érdemes kiválasztani, hogy a lehetőségekhez képest minél kezesebb és barátságosabb legyen, és ne tudjon kellemetlen meglepetéseket okozni.

Egy sportmotor, ahogy a nevében is benne van, igazán a sportpályán érzi otthon magát. A futóműve, üléspozíciója, teljesítménye és teljes ergonómiája ennek megfelelően lett megalkotva, és nem a legjobb választás a könnyed közúti használatra. Kezelhetőség szempontjából a sportmotorok a legbarátságtalanabbak és „legellenségesebbek” a motorossal szemben, a motoros esetleges vezetéstechnikai hibáit a legtöbb esetben komoly büntetéssel „díjazzák”. Mivel általában egy átlagos kezdő motoros viszonylag kevés időt tölt sportpályán, ezért érdemesebb lehet egy általános közlekedési célra jobban megfelelő gépet választani. A tapasztalatok szerint egy kiforrott utcai motor (pl. Honda Hornet) is hatalmas élményt tud nyújtani, akár még sportosabb használat mellett is. Ráadásul ezek a motorok a sportpályákon is szépen megállják a helyüket, ha valaki próbára szeretné tenni tudását!


Itt megállunk.

A fokozatosság elve is nagyon fontos a kezdeteknél: rendkívül élvezetes dolog akár egy négy- vagy ötszázas naked vagy enduró motorral elkezdeni a motorozást, és igény esetén csak majd néhány év elteltével - amikor már kialakult egy magabiztos motorkezelési rutin és elképzelés arról, hogy pontosan hogyan szeretünk motorozni, valamint zömmel hol használjuk a motorunkat - haladni fölfelé a köbcentikkel, teljesítménnyel. További szempont lehet az is, hogy az általában legdrágább árfekvésű sportmotorokon rengeteg a sérülékeny és drága alkatrész (idomzatok, lámpatest, tükrök ,indexek, stb.). A tapasztalatok szerint néhányszor mindenki átél kisebb-nagyobb borulásokat a kezdeti időszakban. Még ha csak álló helyzetben borul is el egy ilyen gép, a keletkezett kár akár meghaladhatja a több százezer forintot! Jobban jár a kezdő motoros, ha a „tanulópénzt” egy kevesebb idomzattal és sérülékeny alkatrésszel felszerelt, és sokkal kezesebb naked vagy túra típussal fizeti meg, így akár tizedannyi költségből megúszhatja a kisebb kezdeti baleseteket.


Itt nem állunk meg. Nem érdemes utcán rájönni a határokra.

Miután megtörtént az első „nagy Ő” kiválasztása, elkezdődhet a fokozatosság elvére épülő ismerkedés a motorozással, valamint a motorvezetési tapasztalatszerzés. A Safety-Hungary Motorkerékpár Vezetéstechnikai Oktatás tanfolyamain biztonságos körülmények között és a leghatékonyabb oktatási módszereket használva tudunk utat mutatni a motorosoknak a magabiztos és biztonságos motorkezelés felé. Tanfolyamaink már sok Vendégünk számára nyújtottak segítséget ahhoz is, hogy kiválasszák a számukra igazán megfelelő motorfajtát, és csak ezután döntsenek egy konkrét típus megvásárlásáról. Szeretettel várunk tehát minden kedves érdeklődőt!

Üdv,
Zoli

Szóval tanulás, tanulás, tanulás és persze közben azért a jogsit is tegyük le, ne érje szó a ház elejét. Az elméletet és a már megtanult mozdulatokat aztán az utcán kell próbálgatnunk. Először érdemes kevésbé forgalmas helyeken, fokozatosan, tudatosan, lehetőleg minél többet csapatban, más motorosokkal. Ha ezt így csináljuk, valószínűleg kialakul bennünk a motorozással kapcsolatos helyes értékrend is, és már csak emiatt sem fogunk belemenni olyan dolgokba, amiket utólag megbánnánk. Azt szoktam mondani, hogy a tanulópénzt két alkalommal lehet kifizetni: vagy a baj után, vagy előtte. Melyiket válasszátok?


Lehet így kanyarodni...

Ami a biztonságot, drasztikusabb szóval a túlélést illeti, az előbbieken kívül tudunk még tenni érte. Például nem mindegy mit veszünk fel, és az sem, milyen motorra ülünk. A ruházat szintén egy elég bő téma, és azt hiszem ez lesz a következő, amivel részletesen foglalkozni fogok. De hogy mégis válaszoljak kicsit a levélben feltett kérdésre, sportmotorhoz mindenképp bőrruhát ajánlok. Lehet rajta gondolkodni, hogy egy vagy két részes overáll, esetleg külön nadrág, külön dzseki, ez leginkább már attól függ, hogy kávézóba, oskolába, hétvégén szerpentinekre, vagy versenypályára járunk. Egyébként nem kell a legdrágábbat megvenni, fölösleges rázni a rongyot, de a legolcsóbbtól is távolodjon a szemünk. És érvényes ez a kesztyűre, csizmára, gerincvédőre és persze a sisakra is. Na, ha valamiben, akkor ebben ne spóroljunk. Megértem, hogy félsz, hogy a kereskedésekben rád sózzák a rosszat is, de ajánlok egy-két üzletet, ahol garantálom, hogy nem vágnak át. Ilyen a Honda Karasna, az Euromotor és a Motoroázis is, hogy csak a legjobb márkák lelőhelyeit említsem. Zoli tudom, hogy konkrét tippeket vártál tőlem, de ígérem foglalkozok a kérdéssel egy külön cikkben.


... és lehet így is. Jobb előbb biztonságos keretek között begyakorolni ezeket.

Annak nagyon örülök, hogy a legbiztonságosabb felszereléseken töröd a fejed, és annak is, hogy gondolsz az ABS-re, ráadásul pont egy sportmotorral kapcsolatban. Ezzel nagyot nőttél a szememben :). Azt sajnos nem tudom, hogy az R6-osnak lesz-e blokkolás gátlós változata, előbb-utóbb biztos. Mindenesetre rettentő jó ötletnek tartom ezt a furcsa párosítást, amennyire tartott tőle a motoros szakma, annyira pozitív csalódásként ért mindenkit az új ABS-es CBR-ek bemutatója. Ha minden motoron úgy tudna működni a rendszer, mint ezeken, akkor nagyon jó világ lenne. Hogy mennyire jó, az alábbi cikkből elolvashatjátok.

A képre kattintva olvasd el az új C-ABS-es CBR-ek tesztjét Katarból

És elérkeztünk a motorválasztásig. Tudnod kell, hogy a sportmotor az egyik legnehezebben kezelhető utcai kategória. Nagyon erősek, nyomatékosak, penge élesek a fékek, nagy a fordulókörük, a testtartást is szokni kell és magát az irányítást is. Ámbár tudom, gyönyörűek, nekem is a motoros világ ezen csücske áll hozzám a legközelebb. A nehézségek miatt teljesen kezdőnek nem nagyon ajánlanám. Tudod, olyan egy ~120 lóerős motorral kezdeni, mintha Te csak 4 lappal pókereznél, a többi kilenc 5 lapos játékos ellen. Jóval kevesebb esélyed van nyerni. Ámbár nem egy példát láttam, hogy ha nagyon helyén van az ember fejében minden, fokozatosan, tudatosan, odafigyelve szinte bármivel meg lehet tanulni motorozni. A baj csak az, hogy az elején mindenki ilyennek mondja magát, beleértve azt is, aki még a bejáratás időszaka alatt totálkárra töri a motorját. Dolgoztam motorszalonban két évig, tényleg így van. Szóval szerintem is érdemesebb lenne kisebbel kezdeni, sőt egy olyan kategóriával, amivel nem kell küzdened. Még az is lehet, hogy megkedveled. Ha minden kötél szakad, ugorj rá egy sportmotorra, de legyen helyén az eszed és a motorok cserélgetésén megspórolt pénzt költsd oktatásokra. Jobban megéri, mint egy kórházi számla.


A sportmorok gyönyörűek, de akkor erre mit mondjak? És ráadásul könnyebb őket kezelni.

Említetted, hogy kinézted a Yamaha R6R-t. Nagyon jó motor, imádom, életem első nagy versenyes élménye is hozzá fűződik. Viszont inkább pályán lehet élvezni az előnyeit, mint utcán. Szerintem a hétköznapokra a Honda CBR600RR a legjobb választás, vagy esetleg a Suzuki GSX-R-e, de az utóbbi nehezebb, kevésbé kompakt, és összességében jóval kevésbé fogott meg. A CBR-en ráadásul mostantól ABS is van. Ha nem tágítassz a 600-as sportmotorok mellől, akkor gondold meg a blokkolás gátlós Hondát! Nem véletlen nyeri a teszteket, és nem véletlen, hogy évek óta világbajnok a Honda. Ami a túrázást illeti. Mindennel lehet, ha elég elhivatott vagy a motor iránt. Én vagyok annyira elvetemült, hogy levezetek akár 500 km-t is sportmotorral, de nem mondom, hogy nem jobb rá egy naked, vagy még inkább mondjuk egy nagy Bömös. Mielőtt döntesz, mindig tartsd a szemed előtt, mit mire akarsz használni, legyen szó akár motorról vagy ruházatról. Olyan nincs, ami mindenre jó!


Szép-szép(?), de a mindennapokra?

Lényeg a lényeg, a kezdők szerintem a következő úton járjanak. Safety-Hungary nulladik szint, ahol megtanítanak kezelni a motort és a motorozás alap elemeit is elsajátíthatod. Aztán jogosítvány szerzés, ahol ugyan nem fogsz sok gyakorlatra szert tenni, de megszerzed a papírt és kicsit forgalomban is kipróbálhatod magad. Aztán Safety-Hungary első szint, ahol már elég komoly vezetéstechnikai feladatok várnak rád, egytől-egyig olyan, amit nap, mint nap használsz közúton is. Utána a tanultak gyakorlása élesben, lehetőleg minél többet más, ismerős motorosokkal csapatban. Majd jöhet a kurzus következő szintje, ami az eddigiekre épít és lassan rutinná alakítja az eddig összegyűlt tudásod, mint például a mi kakucs-ringi TesztMotor Tréningjeink. Aztán megint utca óvatosan, fokozatosan, ésszel és a tréningeken tanultak gyakorlása, hogy kézségszinten működjön minden. És akár lehet menni a Safety harmadik szintjére is, vagy versenypályára. A lehetőségek végtelenek, de ha már itt tartasz, elértél egy nagyon jó szintet. Feltehetőleg szemléletet is nyertél és innentől kezdve -igaz lassabban, mint ha tanítanának-, de tudsz már magadtól is fejlődni.
Ne felejtsétek, hogy jó pap is holtig tanul, hát még a motoros, szóval ne üljetek a babérjaitokon!

Következő Tréningünk a Kakucs-Ringen: 2015.08.25 csütörtök. Már most be tudod biztosítani a helyed, ha megrendeled webshopunkon!



Hirdetés

Hozzászólások

  • Alex
    2017-02-09 00:03:19
    Csak azt tudom mondani - egy idő után minden moci uncsi és kevés ! Mert az ember megszokja - majd rájön (lehetne erősebb - gyorsabb) és kevésnek bizonyul ! Persze minden jobb és nagyobb gépet meg kell szokni és kitapasztalni - és általában akkor hibázunk ha azt hisszük mi már mindent tudunk + nem félünk + érezünk mindent úgy gondoljuk ! Míg kicsit félünk és óvatosabbak vagyunk addig jó ! És persze előre kell gondolkoznunk mások helyett is hogy biztonságba maradjunk - mert itt MAGYARHONBAN nem figyelnek a gyorsabbakra - vagy észresem veszik őket mert azt hiszik ők a királyok ! Hm.
    (szereztem egy V8-as 6-ezres turbóst kintről - de már ez is kevés) - hülye vagyok tudom.

  • Bori
    2014-05-26 05:30:11
    sziasztok. mi a velemenyetek egy kawasaki vn 900 classic-rol egy kezdonek? megfelelo?

  • Chris
    2013-10-31 09:26:00
    mi a véleményetek a TDM900 rólegy kezdő motorosnak, aki 192 cm magas és 115 kiló?

  • TesztMotor.hu
    2013-10-16 10:55:44
    Kedves Ákos!

    Yamaha Slidert vagy Aeroxot javaslok a japánok közül, amelyek elég jól bírják a strapát. Lehet, hogy kicsit drágábbak mint az olaszok, de megéri szerintünk.
    Viszont pl egy Piaggio Typhoon is jó lehet, mert ahhoz itthon mindent lehet olcsón vásárolni, mondjuk általában kell is hozzá alkatrész gyakrabban, mint a japánokhoz. Mi is most vettünk egy ilyet Bence fiamnak aki most vizsgázott le segédmotorra.

    Teszt róla hamarosan az oldalon...
    Neked mik voltak a tapasztalataid a vizsgán? Megírhatnád ebbe a cikkbe, hogy minél több fiatalt motorozni csábítsunk:
    http://www.tesztmotor.hu/blog/Jogsi-blog:az_elso_vezetoi_engedely

    Üdv:
    BenZso

  • Ákos
    2013-10-16 06:15:50
    Sziasztok! 14 éves vagyok és motort(50-es robogó-t) szeretnék venni, de nem tudom milyet vegyek 100e alatt gondolkoztam apriliában vagy yamahában. A motor arra szükséges hogy iskolába menjek vele, de az másik város és azzal szeretnék átjutni, azért ezekre a márkákra gondoltam hogy mivel tini vagyok jó lenne ha jól nézne ki és véleményeteket kérném mivel nem igazán értek hozzá milyen a nekem ideális motor. Válaszaitokat előre is köszönöm!

  • K.Norbi
    2013-09-27 19:42:02
    Sziasztok! Némi tanacsra lenne szükségem motor választáshoz most kezdek motorozni vagy is most már a következő szezontól és nagyon tetszik a kawa z750 2006b?l a gondom anyi hogy naked bike lévén kb 0a szél védelem és nem tudtam a plusz felszerelt fejidom mennyire nyújtana védelmet igazából sokat járnék túrázni és mivel Németország ban élek sokat autópály?znek vele de 120 130nal fejidom nélkül elég kényelmetlen utazni menyit segítene ezen a hozzá külön kapható fej idom? Vagy válasszak inkább egy sport túrát pl kawa zzrt?

  • smice
    2013-08-29 22:20:57
    :) Köszi, örülök, ha segíthettem a döntésben. Tényleg nagyon szeretem a motoromat. Próbáltam mást is, nagyobbat, kisebbet, egyik sem tudott úgy megfogni, mint a Ninja. Az én igényeimhez nincsen jobb motor.

    És itt a kulcsszó az, hogy "én" - másnak más igényei vannak, szóval vásárlás előtt mindenképp menj el vele egy próbakörre, nehogy későn derüljön ki, hogy mégsem ilyet akarsz... De ez gondolom magától értetődő. :)

    Ha segítség, tanács kell, a sportmotor.hu-n van egy Ninja250R fórum, ott megtalálsz; nem túl aktív, de azért mindig segítünk, ha kell.

  • 2013-08-28 17:26:12
    Smice!

    Szuper jellemzést írtál, köszönöm. Ahogy beszéltél a 250-esedről éreztem, hogy szereted és jó gép, rögtön azt gondoltam "igen, én is ilyen motort akarok". Szóval még inkább megtetszett a Kawasaki. Úgy döntöttem tehát, hogy a Kawasaki Ninja 300 lesz a választásom, bár még várat kicsit magára dolog de már tűkön ülök...

  • smice
    2013-08-27 12:12:18
    Pisti,
    én úgy vettem ki, hogy Zé már tapasztalatot szerzett kismotorral, gondolom B jogsival, "Robogók, Simson", ahogy írja.

    Zé,
    szerintem teljesen jó irányban indultál el. Ami a kinézetet illeti, az nyilván mindenkinek egyéni, Neked tetszenek a Kawák, meg az idomos motorok, ebbe senki nem szólhat bele. (Egyébként csak dícsérni tudom az ízlésed, én is Kawa rajongó vagyok. :)) Olyat vegyél, ami tetszik, mert hiába ajánlanak mindenféle szuper gépet, ha aztán a garázsban nem esik jól ránézni. Kell az érzelmi kötődés.

    Én egy Ninja 250R nyergében töltöm a napjaimat, már lassan 4. éve, és még nem untam meg, nem nőttem ki, de ha egyszer nagyobbat veszek mellé, az jó eséllyel az ER-6f lesz. Pont azért ezek a motorok az én választottjaim is, amiért Te is nézegeted: jól néznek ki, de nem sportmotorosan kényelmetlenek, alkalmasak hosszabb túrára, de városi használathoz, munkábajárásra is tökéletesek.

    Az ER-6f talán még túl nagy kezdésnek, plusz nem tudom milyen tapasztalatod és jogsid van (lesz), ezért nem ajánlanám jó szívvel, bár van gyárilag folytott verziója is. De nyomatékos kéthengeres, jó fogyasztással, kényelmes, túrázásra is kiváló, könnyen kezelhető; azaz nem fogsz szerintem meghalni, ha ezzel kezded, sőt ugye van aki egyből 1000-ressel kezd, nem lehetetlen, minden csak önuralom és józanság kérdése, ezt megint magadnak kell eldöntened.

    A Ninja 250R/300 ugyanez a vonal, sportos külső, de mindenes felhasználás (túra és városálló), csak nyilván kisebb teljesítménnyel - igényektől függ, de nekem a 250-es tökéletes. Jó az üléspozíciója, nem görnyedős, teljesen kényelmes, kényelmesen elfér a sorok közt, lámpánál az autók nagy részét így is lehagyom; olcsó a fenntartása (fogyasztásban 3l alá tudok menni, 4 felé meg szerintem még sosem mentem, plusz szervíz, adók stb. sem sok pénz); vezetni nagon könnyű, nagyon jól dönthető és stabilan fordul, mentem már nagymotorral ami sokkal bizonytalanabb volt; a fékek is elég jól vannak méretezve, külön öröm hogy a hátsó sem csak dísznek van; és a szélvédelme is korrekt. Szóval szuper motor, csak ajánlani tudom. Amire nem való, az a tartós autópálya (feletti...) tempó, a nagyon nagy terhelés, illetve az 1 mp alatt százra gyorsulások. Szóval nyilván nem kimondott sportmotor, illetve ha sokat mész hosszú távú túrára, főleg két személlyel, felpakolva, akkor teljesen jogos a nagyobb motor választása (pl. az említett ER-6f). Bár megjegyzem én pályázni is megyek vele. De az élvezethez épp elég egy szerpentin ahol már 60-70-el (néha 30-cal) fordulva is simán karcol a lábtartó (pedig nincs túl lent), nekem nagyon bejön, hogy isteni érzés kanyarogni vele, tényleg könnyen és jól fordul.
    Ja, amúgy napi használatban van, munkába járok vele főként, és műszakilag is eddig minden rendben volt vele, bírja a strapát, bár 4 év még persze nem nagy idő.

    Én újonnan vettem, mert én is hosszú távra tervezek, eladni szerintem sosem fogom - ha Te is így gondolkodsz, akkor megéri újat venni, és akkor a 300-as verziót ajánlom: megtartották a 250R jó tulajdonságait, csak néhol még javíottak is rajta (motorerő, szélvédelem, futómű, váz stb.), szóval minden szempontból jobb lett, a csúszókuplung és az ABS meg jól tud jönni, azt mondják ugye főleg kezdőknek, de szerintem mindenkinek. A kinézetére meg szerintem abszolút nem lehet panasz... ;)

    Széles utat!

  • Pisti
    2013-08-24 20:39:08
    Zé!

    Szerintem előbb szerezd meg a jogsit és szerezz tapasztalatot kismotorral és utána ülj csak nagyobbra és majd akkor döntsd el milyenre, ha már valamelyik stílust a magadénak érzel...



  • 2013-08-24 16:08:08
    Sziasztok!

    Egy kis segítséget kérnék motorválasztáshoz. Olyannyira kezdő vagyok a motorozásban, hogy egyelőre még a jogsim sincs meg, és eddig csak az itthon megszokott utcai motorokhoz volt szerencsém. Értsd: Robogók, Simson... de én inkább valami olyasmi motort szeretnék ami dögös, "cool", tehát jól néz ki - fontos, hogy adja számomra ezt az életérzést már a külseje is, így értelemszerűen Simson, Babetta, robogók, stb. alapból kizárva -, amit élvezet vezetni, könnyű kezelni, van benne erő, nem döglődik a kis utcában dombon fölfelé, de azért ne legyen versenykategóriás sem, mert versenypályára biztosan nem fogom elvinni soha, illetve a célom vele leginkább a "fun" lesz, tehát a vezetés élvezete. El akarok menni túrázni akár több napra is, ugyanakkor a városban is meg kell állnia a helyét a gépnek mert előfordulhat, hogy vele fogok bejárni dolgozni. Nem árt ha viszonylag keveset fogyaszt és időtálló, megbízható a vas, mert ha egyszer megveszem jó pár évig biztosan nem fogom majd lecserélni. Egy olyan motort akarok amit sokáig lehet szeretni, és azt lehet rá mondani, hogy "Vaó!"
    Nem ismerem túl jó a márkákat, de ami úgy érzem talán megfelelne az a Kawasaki Ninja 250 vagy a 300-as, vagy a Kawasaki ER6f. Gondoltam még a Honda Hornetre is ami kicsit kevésbé sportos de még mindig nagyon "cool" kinézetű.
    Ti mit gondoltok melyik motort lenne érdemes választanom? (Nemcsak a felsoroltak közül.)

  • Árpád
    2013-04-30 09:31:39
    Én a jogsi lerakása után egyből egy Honda VTR 1000 F-el kezdtem a pályafutásomat. Nagy, V2, semmi képpen nem kezdő motor. Akit csak ismertem mindenki le akart beszélni róla, még a kereskedésben is röhögtek rajtam amikor nem bírtam kitolni a boltból :P Pár óra araszolgatás után a kereskedés udvarán megszoktam és kb 100 km-t levezettem hazafelé. Már 3 éve van meg a motor, azóta szoros barátságot kötöttünk és még soha nem estem vele (kopp-kopp).

  • Adamfzr
    2011-11-04 23:06:23

    [color=red]talán egy sornégyest jobb választás a selymesebb teljesítményleadás miatt[/color]

  • Dom
    2011-11-04 21:26:32
    S.OS. Mivel kezdjek motorozni?
    Kedves Mindenki. Tanácsot szeretnék kérni,mivel,milyen motorral kezdjek neki a motorozásnak. Soha életemben nem vezettem, még csak robogót sem,ép ezért több éven át,folyamatosan hárítottam a témát(közben volt szerencsém barátom mögött,utasként legyűrni 1000-es sportgépén egy 400km-es utat,ami életem egyik legnagyobb élménye volt,itt döntöttem el,ha hátul ennyire élvezem,akkor én előre akarok ülni).Nem vagyok már 20 éves \"mindent bele\" fiatal,jól átgondoltam.Ami elsőre nekem képbe jött az a Ducati Monster,Honda Hornet,Suzuki Bandit esetleg GS 500,kb 2000-es évjáratban. Minden javaslat,tanács segítség lenne . Üdv: Dom.

  • G
    2011-09-10 23:52:08

    sziasztok! segitséget szeretnék kérni . most jutottam el odáig h betöltöttem azt a bizonyos korhatárt ahol 125ccmes motorra letehetném a jogsit. eddig még sose vezettem motort: :side: de már 3 éve nagyon szeretnék , szerintetek jo ötlet egyböl 125ösön megtanulni ?

  • KT#14
    2011-08-10 12:14:01

    Kedves Angela! Van számodra egy jó hírünk! B) Létezik 25kW-os BMW, az aktuális tesztünkben szereplő G650GS-ből rendelhető 34LE-s verzió is. Sőt, extraként \"alacsonyított\" (750mm) üléssel is kérhető a kezes, könnyen kezelhető bringa. Ha nem is elsőnek, de második motornak mindenképp jó lehet. Árulják pirosban és fehérben, 3easy Ride finanszírozással is B) Hajrá! http://www.tesztmotor.hu/teszt/motorok-uj-/bajor-beugro-bmw-g650gs.html

  • Angela
    2011-08-07 17:32:27
    KT#14
    Köszi, elolvastam a cikket. A kanyaroktól azért rettegek, mert többször voltam már sportmotoron utas, és rettenet, amikor hirtelen csak dőlünk, és mindig azt hiszem, hogy borulni fogunk. Naked-ek közül, meg kezdésnek nekem tényleg csak a Spada jön szóba, mert isten nem volt túl bőkezű, mikor a centiket osztogatta, bőven 160 alatt vagyok. 155 alatt. :confused: (És sajnos a BMW-n kívűl még senki nem jött rá, hogy alacsonyak is szeretnének motorozni. De 25 kW alatti BMW meg nincs. Ha lenne, már az enyém lenne, akkor is, ha csak 200 év múlva szabadulnék a hitelből.) Egy 4 centit ültetett CB250-en tanultam, szerettem is, de arról csak az egyik lábam ér le, ha nyomvályúban kell megállni, akkor pedig garantált a borulás. Majd második motornak jó lesz olyan is, amin balettozni kell. Szóval vélemények a három chopperről és egy naked-ről? Vagy másik kérdés: Kawa, Honda, Yamaha, Suzuki. Általánosságokban melyik a jobb, megbízhatóság és alkatrész-ár szempontjából?

  • KT#14
    2011-08-07 13:30:19

    Kedves Angela! Először is nem szabad rettegni a kanyaroktól, élvezni kell azokat, ráadásul egy nakeddel jó eséllyel sokkal könnyebben befordulsz, mint egy chopperrel. Ha tényleg sokat mész városon kívül, akkor felejtsd el a négyütemű 125-ös kategóriát - az már túlságosan izgalmas a kamionok ellen. Egy másik Olvasónk is hasonló cipőben jár mostanában (A korl. jogsi, első motor, lehetőleg naked), adtunk neki pár tippet, hátha Neked is hasznodra válik: http://www.tesztmotor.hu/magazin/segitseg/kezdo-motor-az-orok-kerdes.html Kellemes keresgélést ;)

  • Angela
    2011-08-07 11:37:36
    kezdő
    Sziasztok! Tavaly előtt szereztem meg az Akorl. jogsimat. Most talán végre motort is tudok venni. Próbálom szűkíteni a kört, de nem egyszerű, hátha ti tudtok valami tanácsot adni. 1, Kawasaki Eliminator 2, Honda Rebel 250 3, összes többi 250-es chopper. 4, kakukktojás: Honda Spada: az egyetlen naked, amiről mindkét lábam leér telitalppal. Ha nem rettegnék a kanyaroktól, nem gondolkoznék, Spada és kész, de talán nem annyira ciki, ha egy chopperrel bénázok először. Szóba kerültek a 125-ösök is. Viszont főleg városon kívül mennék, és nem árt, ha az ember meg tud bírkózni az elég nagy kamionforgalommal. Ahhoz meg nem árt egy kis tartalék erő. (Ez valami olyasmi, mint ahogy nem szeretek 2000cc alatti autót vezetni, mert nem érzem magam biztonságban.) Vagy tévedek?

  • AdamFZR
    2011-06-20 16:13:27
    re: K.Zoltán
    [b][color=red]K.Zoli: [url]http://www.tesztmotor.hu/olvasoi/teszt/olvasoi-teszt-yamaha-fzr-250r.html[/url] -ez az én régi kis fzr-em, ez meg egy témába vágó cikkem: [url]http://api.ning.com/files/ILsYinQZAMirUPdKMvy9A7sYOIVOhVhgutY*F3xik7RylrwCTb-hMNHwDlbbaqdyCbhkKupjJfyrMdZ188QeRM1IH--Hw7MF/Magazin_PocketRockets_v2_01.jpg[/url][/color][/b]

  • Molnár Dénes (DennyM) - szerk.
    2011-06-19 21:43:25
    Re: K.Zoltán
    Szia Zoli! Ha nem baj, egy cikk formájában válaszoltam neked. [url=www.tesztmotor.hu/blog/tesztmotor.hu-blog/uj-vagyok-tanacsot-szeretnek.html]Kattints ide érte![/url] Üdv: Dénes

  • AdamFZR
    2011-06-19 19:26:44
    Re: zoli
    Elviszed egy szervízbe, állapotfelmérésre azt kész. Kompresszió szokott elmenni szép lassan a pörgős kisgépeknek. Meg hidegen szét szokták bacni, vagy nem belevaló olajjal, de akkor általában rövid úton csapágyas lesz főtengelyen főleg. Én az fzr-t úgy adtam el, hogy addig soha semmi műszaki problémám nem volt vele, aztán aprópénzért. De ha van fél millád, beírnám 350-450-ig a keresőbe rendszámos motort, és megnézném a legszebbeket FÜGGETLENÜL a stílustól, mert ilyen olcsóknál inkább legyen jó állapotú, és motorozz egy kicsit örömmel.

  • K. Zoltán
    2011-06-19 19:10:28

    Köszi saresz, a keret kb 400-500 ezer amit motorra tudnék költeni és még nem vettem ruházatot, nem voltam Hungaroringen. Ezeket a hibákat ahogy írtad hogy sokat kéne rákölteni meg ilyenek, meg tudják állapítnai szakszerűen valami szervízben? pl azt is hogy mennyire van halálán a blokk, vagy van-e komolyabb baja. Új 250-esek pedig nem jönnek be annyira, plusz csak a motor van 8-900ezer körül.

  • saresz
    2011-06-19 18:12:14
    Re: K. Zoltán
    Szia! Sajnos szkeptikus vagyok az esélyeket illetően. Tudod az ilyen motorokat mindig a kezdők keresik és rendszerint \"fel is avatják\" azokat. Aztán két-három év után úgy-ahogy összedrótozva továbbpasszolják őket, hisz nagyobbra vágynak. Mire húsz évesek lesznek túl vannak öt-hat, vagy akár nyolc tulajdonoson is. Minél hátrébb állsz a sorban annál valószínűbb, hogy az csak tüske az eladó körme alatt. Ne legyen igazam, de szerintem nem sok esély van ilyen korú és jó állapotú negyedliteres sportmotort venni, ha esetleg mégis van egy, azért meg annyit kérnek majd mint egy jóval fiatalabb nagyobbért... :( Nem tudom mennyiből kell gazdálkodnod, de szerintem keress minél fiatalabb vasat, hogy ne rontsa el a kedvedet a sorozatos műszaki hibák okozta \"kiadási kényszer\"! Nincs is annál sz@rabb érzés, mint alkatrészre spórolva/várva nézni, hogy megy el fejed felett a szezon. Hamar eleged lesz a \"se motor-se pénz\" történetből és feladod az egész motorprojektet... Kár lenne, hidd el!

  • K. Zoltán
    2011-06-19 11:49:42

    Köszönöm AdamFZR a cikket. A bukók terén még szétnézek, de a régi motorok egyre jobban tetszenek mind kialakításban, mind árban. Ez alapjén szerinted még lehet szerény kis hazánkban egy közel 20 éves, de megbízható nem széthajtott sportmotort kapni?

  • K. Zoltán
    2011-06-18 14:05:11
    Tanács
    Sziasztok. Új vagyok a fórumon, úgy mint a motorokban egyaránt. Pár tanácsot szeretnék kérni e téren. 18 éves vagyok, most kezdeném el a jogsit motorra. Elképzelésem motor kapcsán csak annyi hogy sportmotort szeretnék, vagy ha nagyon szakad a kötél akkor sport-túrát, de 250-esek közül inkább a sport. Pontosan nem tudtam hova írjak ezzel kapcsolatban. Abban szeretném kérdezni a tagokat hogy a 250-esek közül ami sportmotor melyiket ajánlanátok a legjobban? Más modell és gyártó is jöhet, nem vagyok elkötelezett semmi mellett e téren, valamint láttam hogy van régi suzukiból és kawá-ból is 250-es. Ezek mennyire megbízhatóak, széthajtottak? Ruházatból honnan, mit érdemes venni? Hol érdemes letenni a jogsit? Ha valakinek van ötlete, tapasztalata szivesen fogadom. Zoli

  • DEz94
    2010-03-06 21:20:40
    ...
    igen-igen ez szép és jó csak ehez pénz kell nem kevés ami sokaknak nincsen. pl én még egy simsont vagy 1 mz-t sem engedhetek meg magamnak... Honada, Szuzuki? aha npersze... :s

  • Karcsi
    2009-12-11 18:37:19
    Tanács!
    És még annyi szeretnék hogy mit nézek meg egy motor vásárlásakor?? Mire ügyeljek?

  • Karcsi
    2009-12-08 13:14:42
    Tanács!
    Az olasz motorokhoz sajna most is drágább!! De Majd csak lesz valahogy!! Én valahogy Aprilia motoron kébzelem el a motoros jövőm!:)

  • Kunci
    2009-12-07 21:32:48
    re: Tanács!
    Szívesen! Az Aprilia -t nem ismerem. Még nem volt szerencsém egyhez sem. Egy Cagiva Supercity -m (50-es) volt anno, de voltak problémáim vele és azzal kellett szembesülnöm, hogy az olasz motorokhoz drágább az alkatrész mint a japánhoz. Azóta persze lehet, hogy ez megváltozott.

  • Karcsi
    2009-12-07 21:12:04
    Tanács!
    Hali Kunci!! Köszönöm a válaszod! A 400-ason én is agyalok!! Mikor raktam a vizsgát egy 400-as Suzuki Bandital vizsgáztam és álom jó volt!! Életem egyik legfontosabb pontját jelentette asszem!! Hát mindekép sport motort szeretnék!! Túrázásra és remélem a motorosok is befogadnak mint motorost!! Amiket felsoroltál ismerem nagyából! Persze nem mentem még velük de minden motor műszakiját vágom! \"sokat Ólvasok róluk\":))) És tényleg csak jó cikek vannak róluk!! Az Aprilia rs 250-ről mi a véleményed?? Az is jó lenne kezdés terén? Én nagyon nagy Aprilia rajongó vagyok és egy RSV az álmom! :)

  • Kunci
    2009-12-06 21:17:13
    re: Tanács
    Szia Karcsi! A 250 -es kezdő nagymotornak mindenképp jó választás! Bár ha kellően megfontoltnak és agyban érettnek érzed magad akkor egy 400-as gépet is vehetsz. Azon belül el kellene dönteni, hogy milyen stílust kedvelsz (robogó, naked / túra, sportmotor, enduro), illetve mire akarod alapvetően használni a motort (munkába járás, túrázás, is-is). Én amiket javaslok (különböző stílusokban): Honda CBF, Honda VTR 250, Kawasaki Ninja 250, Piaggio X7 250ie

  • Karcsi
    2009-12-06 16:01:07
    Tanács!
    Sziasztok! Ne haragudjatok hogy ide irom!! Kezdő motoros vagyok 23 éves!! És nem rég szereztem meg a korlátlant!! Amióta az eszemet tudom nagy motor rajongó vagyok!! De még nem nagyon tudok motorozni! Valami kisebbel szeretnék nyitni egy 250-es gépel!! Milyet ajánlanátok?? minden segitség jól jönne!4 Előre is köszönöm!!

  • Neonhal
    2009-10-31 21:21:55
    T betűs mellény
    Oké, köszi a válaszokat!

  • adamfzr
    2009-10-30 12:59:01

    én is szoktam mellényt felvenni ha normálisan közlekedem..

  • Supermot
    2009-10-30 11:55:33

    2. kép alatti szöveg: Sportmotor pályán az igazi. Persze én is járok vele utcán. Na ezt ne fejtsd ki Döni! :P

  • DennyM
    2009-10-30 00:27:05
    Re: Neonhal
    Szerintem nagyon jó ötlet. A saját biztonságod érdekében mindenképp ajánlom. Ugyanaz történik ilyenkor, mint amikor autókon látják meg a T betűt. Jelzés értékű, hogy a vezető még nem teljesen biztos magában és ezért óvatosabbak a környékén. A mellény miatt mellesleg sokkal előbb észreveszenk bárhol, sötétben meg aztán főleg! Szóval igen, használd!

  • Neonhal
    2009-10-29 22:04:14
    mellény
    Egy kezdő kérdése: a tanulás időszakában azt tapasztaltam, hogy az autósok a fényvisszaverős, T betűs mellény láttán eléggé kiméletesek voltak velünk. Azon meditálok; most, hogy lassan lesz lehetőségem motorra szállni, ne vegyek a 0 km-es jogsim mellé egy ilyen mellényt? Vagy ez nagyon ciki és röhelyes? Egyátalán van ilyen forgalomban?

  • szimi
    2009-06-11 18:56:49
    motor
    én nagyon szeretek motorozni van kross motorom és bajnok vagyok járok versenyezni 12 éves vagyok szegváron lakok kérlek beneteket irjatok visza :cheer: :whistle: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: B) :kiss:

  • Cartman
    2009-03-16 10:28:57

    Csumi Zoli ! Én mindenképpen 500 ccm alatti használt mocit ajánlok, és először csak \"kihalt, vidéki\" utakat, ahol kevesebb inger ér. Ja és a jogsi-szerző tanfolyam tényleg csak arra jó, hogy ne ess seggre a vizsgán, igazi fékezést, kanyarodást nem nagyon tanítanak. Úgyhogy ha tetszik, ha nem, sipirc valamelyik biztonságtechnikai tréningre, miután megvan a jogsi meg a paripa. Én már legyűrtem kb 40000 km-t mocival, volt simson, jawa, MZ, kawa, stb, és ettől függetlenül most tavasszal menni fogok ISMÉT egy ilyen tanfolyamra. Mert rohadtul sokat ad. És inkább fizetek 20-30 eFt-t egy ilyen képzésre, mint 20x ennyit törött alkatrészekre - már ha egyáltalán túléli az ember. Na csá gyíkok, én leléptem !!!

  • Kunci
    2009-01-25 19:02:44
    Re: vélemény
    Kedves dhnorby! Amennyiben az ilyen típusú oktatás \"csak egy üzlet\" akkor akár a jogosítványt is automatikusan megkaphatnánk. Hisz akkor a tanfolyam is \"csak egy üzlet\", mert a KRESZ -t is bárki meg tudja tanulni könyvből és vezetni is meg lehet tanulni autiodidakta módon vagy egy haver útmutatásai alapján?! Ezekben az iskolákban rengeteg olyan dolgot sajátíthat el az ember amit egyébként lehet, hogy még sehol sem látott, hallott vagy tapasztalt pedig lehet, hogy már több tízezer kilóméter van mögötte. Arról nem is beszélve, hogy jobb ilyen helyen biztonságos körülmények között tanulni és gyakorolni mint az utcán éles helyzetben tapasztalatot gyűjteni.

  • dhnorby
    2009-01-25 18:44:23
    Vélemény folyt.
    más?A kérdés az-az,hogy Te mit vársz a motorozástól és melyik utat választod.Ha elsőre sok lesz az R6,félni fogsz a motoron és nem lelsz benne örömöt.Ha a saját képességeidhez választassz motort és önfeledten,motorozás közben sajátítod el azt ami ezzel a dologgal jár és közben még egy -két szép élménnyel is gazdagodtál,annál jobb suli nincs.Ha meg már megy a motorozás és nincs akadálya jöhet a többi.

  • dhnorby
    2009-01-25 18:34:41
    Vélemény
    Sziasztok! Azt leszámítva,hogy a cikk egy kicsit reklámszagú,nem rossz! :angry: Az egy kitűnő dolog,hogy létezik pár ilyen suli de szerintem ez akkor is csak egy üzlet ahol a termék TE vagy.Mindenki meg tud tanulni motorozni.Ha valaki egy ilyen iskolában szeretné az alapokat megtenulni az jó.Biztos kitünő szakemberek oktatnak és nem gondolom,hogy amit ott tanulsz az rossz,sőt!Azt gondolom,ha valakit így kell megtanítani az régen rossz!A fokozatosság elvét be kell tartani ez tény,de ha félelmet keltünk a kezdőben,hogy így a lóerő meg úgy meg fogsz halni,az csak az ilyen iskolák számára lesz hasznos.A lényeg az,hogy fejben kell felnőni ehez a dologhoz és ehez kell párosítani a lóerőt és ez nem biztos,hogy a korral jár.Vannak kitűnő adottságokkal rendelkező emberek akik gyorsan tanulnak és fejlődnek,ők a tehetségek,mindenki maga számára és a képességeinek mértékében válasszon és nem lessz semmi gond!Nem az a kérdés,hogy R6 vagy más hanem,hogy mit vársz érezni a motorozástól.Ha sok lesz az érzés az R6 nyergében félni fogsz és nem lelsz benne örömöt,ha egy kicsit gyengébb az még orvosolható és csak a motort,és az aszt nyújtotta élményt kell begyüjteni,ennyi.

  • Rita
    2009-01-25 17:59:46
    ..
    Látom ,megy ez neked :!:

  • Kunci
    2009-01-24 21:41:00
    Milyen motort vegyél
    Üdv Mindenkinek! Hétköznapi használatra és túrázásra (főleg egy kezdőnek) sportmotor helyett elsősorban egy max. 600-as túra gépet ajánlanék. Nekem ezek között a Honda CBF 600S tetszik a leginkább, de a Yamaha FZ6 sem rossz. A BMW F650 GS egy kicsit csalódás volt. A Suzuki SV650 is nagyon jó ár/érték arányú de egy kicsit magas és kissé \"ideges\", legalábbis a sorosokhoz képest. Persze ezáltal elég sportosan lehet vele közlekedni :) Sógoromnak ilyen volt a tanuló motorja és nagyon jól ment vele. Ha mindenképp sport(os) motorra vágysz a Honda CBR 600F -et ajánlom leginkább figyelmedbe. Az is egy remek masina!

  • Zs.Zoltán
    2009-01-24 20:33:32
    Re: Újrakezdő
    Gyorshajtás városban és súlyos baleset következtében, súlyos sérültek a kocsiban... röviden ez történt.

  • Újrakezdő
    2009-01-24 14:09:07

    \"Következmény 3évre 8 hónap felfüggesztett és 1 év 4 hónapra minden nemű járművezetéstől eltiltás. \" Ha nem vagyok indiszkrét, ezért mit kellett elkövetned?

  • Molnár Dénes (DennyM)
    2009-01-24 13:08:02
    Re: daddy
    Voltunk a Yamaháson, ami fel fog kerülni. Voltam az Aprilia suliban és leszek is, arról is lesz anyag. Remélem a Suzukisat is lesz lehetőségünk rendesen kipróbálni és beszámolni róla. Elmegyünk mindegyikre, amelyikre kapunk meghívást vagy lehetőséget. Nyílván az a cél, hogy mindegyiket bemutassuk. Ehhez azért majd ki kell várni még a szezont. Viszont eddig egyedül a Hondás volt az, aki nyitott felénk annyira, hogy így együtt tudjunk dolgozni. Mi is találtunk egy partnert, akinek szív ügye a motorosok biztonsága, és ők is ugyanezt látják bennünk. Már többször voltam a képzéseiken, és rengeteget tanultam, pedig nem keveset vezetek. Tapasztalatból mondom, hogy jó, és meggyőződésből ajánlom mindenkinek az utcán is. Biztos a többi is nagyon hasznos, és ki is fogjuk próbálni őket, ha lehet, de itt van egy, ami már bevált. Amúgy természetesen nincs harag :)

  • daddy
    2009-01-24 11:40:00

    Nem reklám mi? Akkor a Suzuki- féle motoros suliról is írhatnátok valamit kedves Danny...hamár úgysem reklám... :pinch: Vagy ők nem fizetnek Neked? Semmi gond nincs ezzel, meg szerintem is nagyon fontos lenne, hogy mindenki részt vegyen ilyen oktatáson, mert a motoros tanfolyamon egyáltalán nem készítik fel a kezdő ridereket még a legalapvetőbb technikákra sem. Szóval támogatom a motorosokat segítő képzéseket, de a marketing jelleg miatt kicsit hiteltelen lett az egész. Ez persze csakis az én véleményem. Remélem nincs harag.

  • Szooistvan
    2009-01-23 20:49:41
    Oktatások 3
    A Suzuki és a Yamaha oktatásán a hangsúl a saját modotorok megismerésén van, és a tematika a sportosság felé húz, de konkrét tapasztalatom nincs. Van még egy oktatás, amit a Motorhow1 műsorvezetői rendeznek. ennek 3 szintje van, az oktatást Fiedor Ferenc vezeti, aki a motorosrendőrök kiképzését is tartja. Ez az oktatássorozat szupersport motorosoknak való, és itt a lényeg, hogy ha már motorra ülsz, és bizony száguldás kísér, esélyed legyen épségben hazaérned. az 1. és 2. szinten nem voltam, én a 3. szintet csináltam. Ez nagysebességről szól, és hamar eléred a saját és kétkerekűd korlátait. A szlalomokat a Hondás oktatás után könnyedén vettem, de ahogy nőtt a sebesség kezdett csődöt mondani a \"beteszem a motort\" stílus, no és persze a futómű is. Belekóstoltam a kiülős stílusba érezve annak előnyeit (nagy tempónál). Ezt amúgy íteletidőben vizes, síkos úton lehet hatékonyan alkalmazni. Gyakoroltuk a fékezést 100 km/h-ról is, értékes tapasztalatokat szerezve. Én a Hondás 30-50 km/h-s fékgyakorlatokon nem tapasztaltam olan dolgokat, mint itt, az oka az, hogy 100 km/h-ról fékezve, féktávon több idő van próbálgatni, megfigyelni, variálgatni. A spotmotorok között a CBF lazán megállta a helyét, igaz a bukócső mindkét oldalt átlyukadt!!! Akit érdekel nézze meg a 2008.09.19-i motorshow1 adádát az interneten. Üdv: Szoó I.

  • Szooistvan
    2009-01-23 20:40:39

    MOBITT - amit a rendőrség tart. Nyílt napon voltam, így kaptam belőle ízelítőt. Céljuk, hogy ismerd meg a saját motorod, illetve jómagad határait, képességeit. A hangsúj a lassú, szűk, technikás gyakorlatokon van, ahol az egyensúlyérzékedre maximálisan szükséged van. Nagy hasznát veszed a városi dugójárásban. Figyeljétek meg: két féle motoros van: aki nagyon húzza a gázt de manőverezni kevésbé tud. Ez lassú haladásnál mindkét lábát leteszi. És aki tanult motorozni, és gyakorol is. Ez a motoros jó ha az egyik lábát leteszi. Mátrában, vagy Visegrádon figyeljétek ennek a két motorosnak a kanyarsebességét.....

  • Szooistvan
    2009-01-23 20:36:20
    Oktatások
    Én voltam a Honda 1-es és 2-es szinten, és rengeteget tanultam. Felismertem, hogy mennyi mindent nem tudok, és mennyi mindent rosszul. Olyan dolgokat tanultunk, mait magadtól nem, vagy sok motor árán tanulnál meg. A Safety hunagary tempós, magabiztos jellemzően városi vezetésre tanít meg a biztonságot szem előtt tartva. Előnye, hogy bukófüles motorokon tanulsz így a károkozás, és a sérülés veszélye minimális. A tavasz (annak ellenére, hogy télen is járok a motorral) náluk kezdem.

  • Szooistvan
    2009-01-23 20:25:33
    Válasz 2.
    na szép, a fele elveszett.... le fogod motorozni a sportpályán is, és nem csak sebességben, hanem magabiztosságban, tudatosságban is.

  • Szooistvan
    2009-01-23 20:23:45
    Válasz
    Sziasztok. Tetszik a téma, és teszik Zolnaimester levele is. Én 13 éve keztem a motorozást komar mopeden. Ahogy a bringákkal, úgy a mopeddel is feltöröltem többször az aszfaltot. Egy jeges felhagyott vasúti töltésen (néha a töltés lábánál) tanultam az első manővereket. Pénzem nem volt, így garantált volt a fokozatosság, és a mértékletesség, de azt hiszem ezért tudom ezt a hozzászólást írni. 125 TS MZ ... 250 Czetka .... 350 Cezet mind mind mutattak újat a motorozárról, és mind elkenődött az aszfalton. Pizzát is hordtam a 350-sel, 19 évesen ráeszméltem: megdögleni mindig egy hajszálon múlik. 5 év szünet után most egy 600-as CBF Hondát hajtok. (le kell írnom, hogy ez is csúszott már az aszfalton?) A hajtóműve egy \"butított\" CBR Hidd el nekem Zs. Zoltán, ha elmész a Safety Hungary, vagy bármelyik másik vezetéstechnikai oktatásra, ami egy hátsógumi ára, nem kell erős gép, le fogod motorozni a többit utcán is, és sportpályán is. És nem csak sebességben, hanem magabiztosságban, tudatosságban is! Ha Tényleg sokat pályáznál akkor meg 1-2 év után (hidd el nem olyan sok idő az, ca. 20-30 000 km motorozás) vehetsz egy 1000-t és nyomhatod komolyan. Az okatatásokról: Voltam a Honad oktatásán (1 és 2. szint) és a kifejezés pozitív értelmében rájöttem, mennyire nem tudok motorozni. Hihetetlenül sokat tanultam, olyat is, amit magadtól nem tudsz megcsinálni, mert az első próbálkozásnál eltaknyolsz, és utána frusztráltan már nem megy... A honda a gyors, magabiztos motorozásra tanít a biztonságot és a közúti közlekedést fókuszban tartva. Az oktatás is a könnyen kezelhető motorra alapul. Nagy előnye, hogy adnak motort, így nem a sajátodat bontod le. A tangépeket nem lehet (nagyon) összetörni, és nem is tud (nagyon) rádesni, és ez nem utolsó szempont. Ha sajnálod a saját felszerelésed, kapsz azt is. Nagyon profik, tavasszal náluk kezdek (igaz én hóban is hajtottam a vasat). A MOBITT, amit a rendőrök csinálnak a lassú technikás, szűk manőverekre összpontosít, és a nyíltnapon voltam, ez a nagy túrágépeseknek különösen hasznos, egyhengeres endúróval nagyon nehéz végigcsinálni.... Érdekes, és ezt is javasolni tudom. Suzuki, Yamaha: semmi tapasztalat, de saját géppel mész. Előnye, hogy megismered a saját vasadat... Tantervről semmi infóm. Motorshow1 street III. az első két szintről nincs tudomásom, de ez sportmotorosoknak lett kifejlesztve, tehát ha pályázni akarsz akkor ezt érdemes megcsinálnod. Nem a biztonságról szól, hanem a tudatosságról. Kimondják: ha motort veszel bizony mész vele mint egy állat. Ez esélyt ad túlélni egy izgalmas gurulást. Én a nagysebességű tanfolyamon voltam, nézzétek meg a 2008. 09. 19-i adást aneten, a kék CBF én vagyok. A Safety Hungaris technika határait tapasztaltam meg, és beleszagoltam, hogyan kell kergetni egy versengépet. Ha mond valamit az okatatás végére átlyukadt mindkét oldalat a bukócsövem. Itt természetes, hogy csúszáshatáron motorozol... Javaslom, hogy a kurzusokon tanult lassú szűk fordulós feladatokat minden motorozás előtt ismételd meg egy üres parkolóban. Üdv: Szoó I.

  • Bandy
    2009-01-23 14:28:40

    Hello mindenki. Nekem is hasonló a problémám.Én 5 éve motorozom,de saját motorom még nem volt.Most készülök a vásárlásra.Csupán azt nem tudom eldönteni,hogy milyen lenne a legideálisabb.Ragaszkodom a V2höz.Nem vagyok egy vadállat az utakon és nem vagyok az a profi kanyarvadász.Inkább élvezni akarom a motorozás élményeit.És egy kis túra is belefér. Ilyen motorokon gondolkodom : SV650S , SV1000S, esetleg RSV 2001.Egy miksa körül van pénzem. Mi a véleményetek?

  • Újrakezdő
    2009-01-23 13:59:34
    Tipp
    Szivesen olvasnék egy összehasonlító tesztet/cikket a különböző térningekről.

  • Újrakezdő
    2009-01-23 11:47:25

    Én újrakezdőként hasonló gondokkal küzdök, bár nekem legalább annyi helyzeti előnyöm van, hogy eltöltöttek már 1-2 évet egy ötszázas motor nyergében. Személy szerint örülök neki, hogy elszaporodtak itthon a vezetéstechnikai tréningek, ha végre sikerült megvennem az új motoromat, akkor első dolgom lesz befizetni legalább egyre.

  • Dave
    2009-01-23 11:40:32

    .... első perctől kezdve idadták saját autóikat 200+ mégis mikor bajt okoztam az egy l200 gyenge fékei miatt volt. szerintem ha már arra megy az ember h szp legyen akkor ot a 250es ninja tökéletes kezdeni főleg annak tudatában h autóban sem tiszteled a lóerőket. Meghalni akármin meg lehet deegy ilyenen nagyobb az esély ara h nem fogsz száguldozni.Igazából a médiából esetek töbségében az jön le h gixert ne vegxél mer 5nm-el és 2 lóerővel gyengébb holott ki se tudod használni és egy gyengébb is megy mint a golyó ha autóbol ülsz át. üdv dávid

  • Dave
    2009-01-23 11:35:20

    Sziasztok. A cikkel teljes mértékben egyetértek. De az előttem szólókkal nem feltétlen ha azt az eszmefutatás visszük végig amit fókamóka elkezdett akkor mindenki aki mondjuk 25 évnél idősebb nyugodtan vegyen 1000 túramotort elsőre mertr addigra méár benőtt a feje lágya.De hát mi van ha nyugodtan vezet de kuplugot néha rosszul engedi ki nagyobb gázt húz egy max 400ason semi nem történik egy ezresen hanyatt vágja magát kitör a segge stb. Mindenkinek maga választása de fő a fokozatosság én 10éve korom óta robogóztam de 19 évesen robogóval mentem szemből leszorítotak smemi komolyabb bajom nem let csak könyökömbe ágyazódott be pár kavics térdembe csontig lement minden utánna 2hét kórház. Nem mentem lassan nem én voltam hibás de ha fejben akkor ott jobban ott vagyok megúszom Vonja le a következtetést mindenki.Most egy 400asom van érdekes módon gőzöm nincs mi a vége. Szoktam vezetni nagy erős autókat 200+(lóerő) szülők első perctől ideadták saját autóikat(200ló másik 300) de mégis mikor bajt csináltam akkor se ezekkel volt hanem egy l200asal szar volt rajta a fék. de kedves Zoltán ha már autóban se tudod tisztelni lóerőket komlyan gondold meg milyen motort veszel a kawasaki 250es ninja már gyönyörű de nem túl erős és egy 250es is megy mint a veszedelem autóhoz képest és a gumit is le tudod róla motorozni. Döntés mindenkinek a saját kezében van de csak okosan mert ha a fekete zsákot húzzák rád már nem tudsz viszakozni.

  • adamFZR
    2009-01-23 09:30:13

    Tudsz élni srác!

  • Zs.Zoltán
    2009-01-22 23:50:21
    Köszönöm
    Először is hadd köszönjem meg a cikket a levelemre. Egy kis kiegészítés a levelemhez röviden: 17éves koromban megszereztem a \"B\"-s jogsit, kb. 1 évig vezettem 1 \"nyugdíjas\" kocsit, utána beültem egy napra egy új 3szor olyan erős kocsiba. Következmény 3évre 8 hónap felfüggesztett és 1 év 4 hónapra minden nemű járművezetéstől eltiltás. Az utóbbi idén Október 25.én fog lejárni. Nagyon szeretnék visszaülni a kormány mögé és persze motorra is. DE nagyon mélyen megváltozott bennem valami. Első lett a biztonság. Tehát attól mert esetleg R6R lesz a végén, nem fogok az utcán száguldozni. Mivel CSAK a pályára tervezem, viszont minden hétvégén pályára mennék vele. :) Az biztos, hogy végig csinálom a Safety-Hungary-t mert a motor sokkal veszélyesebb, mint egy gépkocsi.

  • Fókamóka
    2009-01-22 23:30:48

    Szerintem _NEM_ biztos hogy mindenkire igaz ez a fokozatosság elve (a motorvásárlásnál!) ha valaki észnél van fejben, és a személete is jó. A többi részével a cikknek egyetértek! Főleg a képzésekkel, nagyon hasznos.. A saját példámat tudom felhozni, ami a következő képpen néz ki: 2,5 éves koromtól 2 kerekű bringával mentem, rengeteget. Eég sokáig nyustöltem egy 50cm3-es motort... Utána sokáig semmi... Megcsináltam az A-s jogsit... Na, igen és ezután jött az a vacilálás vásárlás nélkül, legalább 250cm3-es motort akartam venni, de 125-ös is képben volt legelőször. Utána rájöttem hogy 400-as jobb lenne mert néha 2 személyre is kellene... Majdnem vettem is egy 400-ast. De, olvastam hogy egy 600-as nem pörög olyan magas fordulaton túrázásnál mint egy 400-as, jobb a fékje, és 130-as tempónál sokkal kevesebbet fogyaszt egy 600-as! Ráadásul azt már jó nem biztos hogy cserélgetni fogod másra. Na mindegy a lényeg: első motornak vettem egy ezresnél nagyobbat(!) És nem bántam meg mert nagyon nagyon jó vétel volt, és igy a motorcserékkel nem fogok százezreket bukni, mire eljutok ide. A másik előny hogy ezzel is tudok úgy menni mint egy 125-össel, ha akarok. (az első 2000km-en kb úgy is mentem) De ha 100-al előzöl egy 80-as kamiont, és szemből kiugrik valaki eléd, és rárántod a gázt pillanatok alatt 130-on van, na ez biztonságot jelent... És nem kapott el a \"gépszíj\" mert fejben teljes kontroll volt, ha pályán végül 130-al mentem akkor is nagyon ésszel. Eddíg _soha_ nem esem motorral, és ez komoly. Van egy jobb oldali markolat a motoron . Az a gázkar :) Azt addíg csavarod amíg akarod... Ameddíg FEJBEN elhatározod.. ha normális vagy. És _nem_ maximálisan... máshogy fogalmazva ha észnel vagy te határozod meg hogy mész és _nem_ a motor. És a \"ki tudod e motorozási\" elevet eleve rossz megközelítésnek tartom. Ki az aki maximálisan \"ki tud motorozni\" akár egy kis, tíz éves, 400-as 50 LE-s sportmotort? Tökéletesen senki, még rossi sem, neki is vannak hibái... Nagybb motor a biztonsági erőtartalék miatt kell. Ha hosszú távra veszel motort akkor min egy 100LE-s... A lényeg az hogy te legyél az irányító és nem a motor.. Amit a tanfolyamokon (sima jogsinál) legjobban hiányolok hogy pl. meg se említik hogy pl. 80-100km/h-nál nem arra fordul a kormány amerre tekered (nem is tudod tekerni, az erők miatt) hanem ellentétesen, magyarul ellenkormányzassal és súlyponttal lehet... Ez akkor gáz ha ezt véletlenül nem tudod, és az első utadon egyenesre veszed a kanyart, és csodálkozol miért nem fordul a kormány.. Gyakorolni kell sokat... ;) A képzések is nagyon hasznosak..

  • Fókamóka
    2009-01-22 23:25:06
    Szerintem...
    Szerintem _NEM_ biztos hogy mindenkire igaz ez a fokozatosság elve (motorvásárlásnál) ha valaki észnél van fejben, és a személete is jó. A többi részével a cikknek egyetértek. A saját példámat tudom felhozni, ami a következő képpen néz ki: 2,5 éves koromtól 2 kerekű bringával mentem, rengeteget. Eég sokáig nyustöltem egy 50cm3-es motort... Utána sokáig semmi... Megcsináltam az A-s jogsit... Na, igen és ezután jött az a vacilálás vásárlás nélkül, legalább 250cm3-es motort akartam venni, de 125-ös is képben volt legelőször. Utána rájöttem hogy 400-as jobb lenne mert néha 2 személyre is kellene... Majdnem vettem is egy 400-ast. De, olvastam hogy egy 600-as nem pörög olyan magas fordulaton túrázásnál mint egy 400-as, jobb a fékje, és 130-as tempónál sokkal kevesebbet fogyaszt egy 600-as! Ráadásul azt már jó nem biztos hogy cserélgetni fogod másra. Na mindegy a lényeg: első motornak vettem egy ezresnél nagyobbat(!) És nem bántam meg mert nagyon nagyon jó vétel volt, és igy a motorcserékkel nem fogok százezreket bukni, mire eljutok ide. A másik előny hogy ezzel is tudok úgy menni mint egy 125-össel, ha akarok. (az első 2000km-en kb úgy is mentem) De ha 100-al előzöl egy 80-as kamiont, és szemből kiugrik valaki eléd, és rárántod a gázt pillanatok alatt 130-on van, na ez biztonságot jelent... És nem kapott el a \"gépszíj\" mert fejben teljes kontroll volt, ha pályán végül 130-al mentem akkor is nagyon ésszel. Eddíg _soha_ nem esem motorral, és ez komoly. Van egy jobb oldali markolat a motoron . Az a gázkar :) Azt addíg csavarod amíg akarod... Ameddíg FEJBEN elhatározod.. ha normális vagy. És _nem_ maximálisan... máshogy fogalmazva ha észnel vagy te határozod meg hogy mész és _nem_ a motor. És a \"ki tudod e motorozási\" elevet eleve rossz megközelítésnek tartom. Ki az aki maximálisan \"ki tud motorozni\" akár egy kis, tíz éves, 400-as 50 LE-s sportmotort? Tökéletesen senki, még rossi sem, neki is vannak hibái... Nagybb motor a biztonsági erőtartalék miatt kell. Ha hosszú távra veszel motort akkor min egy 100LE-s... A lényeg az hogy te legyél az irányító és nem a motor.. Amit a tanfolyamokon (sima jogsinál) legjobban hiányolok hogy pl. meg se említik hogy pl. 80-100km/h-nál nem arra fordul a kormány amerre tekered (nem is tudod tekerni, az erők miatt) hanem ellentétesen, magyarul ellenkormányzassal és súlypontal lehet... Ez akkor gáz ha ezt véletlenül nem tudod, és az első utadon egyenesre veszed a kanyart, és csodálkozol miért nem fordul a kormány.. Gyakorolni kell sokat... ;)

  • Supermot
    2009-01-22 22:43:26

    Na ja! Velem pl. az a helyzet, hogy huszonakárhány éve kezdtem 50ccm-el , húztuk neki éjjel nappal, ütöttük vágtuk aztán 250 , 350 ccm azoknak is. Jobbkezes utcába nem hogy nem lassítottunk de be sem néztünk... Bukó még kötelező sem volt a segédmotorra akkoriban! Védőfelszerelés a katonai bakancs és a farmergatya volt. Megúsztuk ... kb 99%-al kevesebb kocsi volt. Mostanára sokkal több lett a jármű, több a figyelmetlen ember is és a motorok is \"hangyányival\" erősebbek lettek. Szóval szerintem sem felesleges az ilyesmi képzés. Plusz tegyük hozzá hogy mi külvárosi gyerekek a motorozás előtt már bringáztunk 8-10 éve, most meg úgy mennek tanfolyamra sokan hogy egy Montival is elesnének szinte. Mindennek ellenére azt gondolom hogy rám is rámférne némi képzés.

  • Molnár Dénes (DennyM)
    2009-01-22 21:42:16
    Re:
    Hála a jó égnek ma már van lehetőség a tanulásra. Nem azt mondom, autodidakta módon is meg lehet tanulni motorozni, ahogy én is tettem, de van pár bibi vele. 1. Sokkal lassabban megy. 2. Csomó rossz berögződést lehet szerezni, amit később még egy oktatás sem biztos, hogy ki tud ölni az emberből. 3. Biztos, hogy a fronton kell megtanulni lőni vagy rejtőzködni? Egyébként pedig nem reklám. Kezdettől fogva elég sokat beszélgettem a Safety-Hungary srácokkal és nagyon szimpatikus, ahogy próbálnak tenni értünk, motorosokért. Úgy döntöttünk mi is az ügy mellé állunk, és ha mással nem is, de velük együtt dolgozva cikkeken keresztül megpróbálunk szemléletet adni. Reméljük sikerül :) DennyM

  • adamFZR
    2009-01-22 21:40:03

    A srácnak ezt tudnia kell. ;) de no para, túl szoktam élni én is. Ha van della vedd meg az R6-ost, hátha túléled. Ruha? arra is áll amit az elején írtam, de sztem a férfi nemi szerv a kétrészes bőrcucc, ha van della kenguru, ha nincs amire telik. Nyárra meg protektoring városba, abban is lehet tenyerelni. Öcsém KENJED NEKI!!

  • adamFZR
    2009-01-22 21:39:25

    Hm.. nekem ebben az a fura, hogy a kérdező ha valóban motorbuzi mint mi itt mind, akkor neki is legalább annyi (ha meg benzinre, motorra eddig nem költött még több :P ) motoros szakirodalmat, tesztet, prospektust kellett volan felhalmonia, hogy szarás közben több tudást tenne magáévá motortémában, mint az összes media marktos eladó egyszerre a műszaki cikkekről.. Amúgy: Igen egy sportmotor iparosnő kényelmetlen, de a legjobb futómű, legjobb fékek, és a legütősebb dizájn van beléjük-rájuk pakolva.. mondjuk egy matt fekete R6r mellett egy utcai naked elég hervadt :D lássuk be. Túrázni meg elszántsággal lehet bármivel, ne legyünk má taták, hogy 10km-nél hosszabb útra má egyből egy PAN kéne. :P És hát.. egy sportmotoron néha úgyis elgurul a gyógyi, (máson is, de azok lassabbak legalább) azt akkor előbb utóbb lecsukja az ember.. nem hiszem hogy van oylan sportmotoros aki rendesen hajtja néha, és még sosem csapta oda. A srácnak ezt tudnia kell. ;) de no para, túl szoktam élni én is. Ha van della vedd meg az R6-ost, hátha túléled. Ruha? arra is áll amit az elején írtam, de sztem a férfi nemi szerv a kétrészes bőrcucc, ha van della kenguru, ha nincs amire telik. Nyárra meg protektoring városba, abban is lehet tenyerelni. Öcsém KENJED NEKI!!

  • Kenyér
    2009-01-22 21:11:08

    Ez fantasztikus. de amikor én kezdtem motorozni,(és a barátaim töbsége is)nemigen voltak ilyen kurzusok. Mégis mindannyiunk itt van velem,és motorozik(hála az égnek!!). De a fokozatosság elvét én is vallom! Igaz most már literes motoron ülök(jegyzem15 év motorozás után), de csak a véletlen folytán. Ha nem lett volna ekkora üzlet,még mindig a 600ast kergetem, ami folyamatosan többet tudott mint én! Már amikor a 250-est 400-ra cseréltem is értek meglepetések, kanyarban,esőben... Vagyis kedves Zoltán! Ésszel,és mértékkel!:) Üdv: Kenyér

  • daddy
    2009-01-22 19:08:37

    ...reklám, reklám, ez mindig hat rám... :evil:

  • donkartacs
    2009-01-22 18:47:14

    Remek cikk! Sok ilyet kérünk még!



Kép csatolása Videó csatolása
Ajánlott cikkekX

213.181.192.30